نحوه نوشتن رزومه؛ آشنایی با بخش های اصلی روزمه و نگارش آن
یادگیری نحوه نوشتن رزومه یکی از مهارتهایی است که امروزه به ما در پیدا کردن یک شغل خوب کمک میکند. رزومهای خوب و جامع است که با وجود رعایت اختصار بتواند اطلاعات مثبت و مفیدی از ما به کارفرما ارائه دهد. با ستاره همراه باشید تا بخشهای مختلف یک رزومه خوب را بشناسید.

ستاره | سرویس عمومی - در این مقاله به معرفی بخشهای مختلف یک رزومه و ترتیب آنها میپردازیم. البته برای نوشتن رزومه یک روش واحد وجود ندارد و شما ممکن است در رزومههای مختلف، بخشهای متفاوتی ببینید. در اینجا ما نحوه نوشتن رزومه و اصلیترین بخشهایی که هر رزومهای باید داشته باشد را برای شما توضیح میدهیم.
در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:
رزومه چیست؟همانطور که شما برای شناسناندن خود به شناسنامه و کارت ملی نیاز دارید، یا برای سفرهای خارجی و انجام کار اداری در کشورهای دیگر نیاز به پاسپورت دارید، رزومه یا CV هم مدرک شناسایی شما در بازار کار است. در رزومه خلاصهای از مشخصات فردی، سوابق کاری، تحصیلات، مهارتها و حتی علایق نوشته میشود. رزومه معمولا هنگام استخدام فرد به کار میآید و میتواند مشخصات کلی فرد را خیلی خلاصه تقدیم به کارفرما کند. معمولا سعی میشود این خلاصه بیشتر از ۲ صفحه نشود.
خلاصه بودن رزومه بسیار مهم است، چون فقط شما نیستید که برای یک کار درخواست استخدام میدهید. کارفرمای شما یا مسئول استخدام وقت محدودی برای بررسی رزومه شما دارد. پس هر چقدر هم که مدارک تحصیلی و علمی مختلف و سوابق چندین ساله داشته باشید باید بتوانید آن را در همین ۲ صفحه اعلام کنید.

نحوه نوشتن رزومه
شما باید رزومهتان را به چند بخش کلی تقسیم کنید تا تبدیل به یک انشای کسلکننده نشود. از طرفی این به کارفرما کمک میکند اگر موقع مطالعه رزومهتان بخش خاصی مدنظرش است آن را براحتی پیدا کند. این بخشها میتواند بسته به خصوصیات فرد یا شغل درخواستی متفاوت باشد، اما رزومهها معمولا از بخشهای زیر تشکیل شدهاند:
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺷﺨﺼﯽ ﺗﺤﺼﻴﻼﺕ ﻭ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪﯼﻫﺎنکته بعدی اینست که باید رزومهتان را تایپ کرده باشید. در دنیای امروز رزومهای که دستی نوشته شده باشد چندان مقبول نیست. مگر اینکه خود کارفرما یک فرم استخدام در اختیار شما قرار دهد و بخواهد آن را با مشخصات خود پر کنید. معمولترین نرمافزار برای تایپ رزومه نرمافزار Word است که البته برای نوشتن رزومه قالبهایی هم دارد (هرچند به زبان انگلیسی هستند). پس برای شروع عناوین بالا را با یک فونت رایج بصورت Bold تایپ کنید (مثلا فونت Tahoma برای رزومههای فارسی و فونت Times New Roman برای رزومههای انگلیسی). اندازه فونت را هم به شکلی تنظیم کنید که در عین حال که رزومهتان بیشتر از ۲ صفحه نشود، خوانا باشد. البته اندازه فونت متناسب با نوع فونتی که انتخاب میکنید متفاوت است، ولی معمولا فونت ۱۲ مناسب است. حتیالامکان از رنگارنگ کردن نوشتههایتان خودداری کنید و اگر میخواهید نکتهای را مهم جلوه دهید بهتر است به جای Bold کردن آن، بین دو گیومه «» قرارش دهید.

درصورتیکه قرار است رزومه خود را پست کنید، آن را در کاغذ A۴ با کیفیت پرینت بگیرید و در پاکتی هم سایز خودش بگذارید تا مجبور نباشید آن را تا کنید. اگر آن را ایمیل میکنید بهتر است به شکل PDF ارسالش کنید تا از در هم ریختن ساختار و فونت رزومه جلوگیری کرده باشید. مگر اینکه کارفرما خودش فرمت دیگری را ترجیح دهد. نام فایل را اسم و فامیل خودتان بگذارید تا براحتی از میان نام دیگران قابل پیدا کردن باشد.
ﺳﻌﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﺑﻴﻦ ﻫﺮ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭ ﺯﻳﺮﻣﺠﻤﻮﻋﻪﻫﺎیش ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺪﻫﻴﺪ تا ﺧﻮﺍﻧﺪنشان ﺭﺍﺣﺖﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻧﻮﻳﺴﯽ، ﺯﻳﺮﻋﻨﻮﺍﻥﻫﺎ ﻭ ﻟﻴﺴﺖﻫﺎﯼ ﻧﺸﺎﻧﻪﺩﺍﺭ ﻳﺎ ﺑﻮﻟﺖ ﭘﻮﻳﻨﺘﺰ (Bullet points) ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﮐﺎﺭﯼ، ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ.
نحوه نوشتن بخشهای مختلف رزومه بخش اطلاعات شخصی
این بخش جز جدانشدنی هر رزومهای است و بهتر است در آن اطلاعات زیر قید گردد:
اگر هنوز هیچ سابقه کاری ندارید بهتر است بعد از بخش اطلاعات شخصی به سراغ بخش تحصیلات بروید. اما اگر سابقه کار پرباری دارید، میتوانید بعد از تکمیل اطلاعات شخصیتان به سابقه کاریتان بپردازید.
در این بخش سوابق تحصیلی خود را به این صورت وارد کنید که اول تازهترین مدرک خود را بنویسید و همینطور به ترتیب به عقب بروید. مثلا اگر آخرین مدرک شما فوق لیسانس حسابداری است اول آن را مینویسید سپس مدرک لیسانس و در آخر پیشدانشگاهی و دبیرستان را ذکر میکنید و نیازی به گفتن مدرک راهنمایی و دبستان نیست. هر مقطع را به این شکل بنویسید که اول مدرک و نام کامل رشته دانشگاهی، سپس نام دانشگاه یا موسسه آموزشی و در آخر محل تحصیل و بازه زمانی تحصیل را ذکر کنید. اگر بازه زمانی را مایل نیستید بنویسید حداقل سال فارقالتحصیل شدنتان را بنویسید. برای مثال:
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ۱۳۹۰ – ۱۳۹۲اگر کارفرما معدل یا جزییات دیگری مانند موضوع پایاننامهتان را هم درخواست کرده آن را در این قسمت ذکر کنید. در مورد ریز نمراتتان نگران نباشید، چون معمولا اگر آن را بخواهند، جداگانه درخواستش میکنند و مسلما نیازی به ذکر کردن آن در رزومه نیست! اصل مدرکتان را هم ممکن است جداگانه درخواست کنند.
بخش سوابق کاریاین بخش مهمترین بخش رزومهتان است که کارفرما با دقت مرور میکند. در این بخش هم اول تازهترین سابقه کاریتان نوشته میشود و به همین ترتیب به عقب میروید. اگر سوابق کاری رنگارنگی دارید مهمترین آنها مخصوصا آنهایی که فکر میکنید در استخدام شدنتان موثر است را ذکر کنید. درمورد زمانش هم سعی کنید سوابق کاریتان در ۱۰ – ۱۵ سال اخیر را ذکر کنید و از آن عقبتر نروید. مگر اینکه یک نکته درخشان و مرتبط که در استخدام شدنتان موثر باشد وجود داشته باشد. در نحوه نوشتن رزومه در این بخش، ابتدا رتبه، سپس نام سازمان و در آخر تاریخ شروع و خاتمه کار را بنویسید. برای تاریخ فقط ماه و سال کافی است. سپس توضیح مختصری درمورد جایگاه شغلیتان در آن زمان بدهید. مخصوصا اگر در پروژه، مسابقه یا جشنوارهای شرکت داشتهاید یا افتخاراتی دارید. البته این کار باید با کسب اجازه از سازمان قبلی صورت بگیرد، چون ممکن است پروژهای که میخواهید ذکر کنید محرمانه باشد. ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﮐﻪ ﻣﺜﻼ ﻭﻗﺘﯽ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﮊﻩ «ﺍﻳﮑﺲ» ﻣﺪﻳﺮ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﻳﺴﯽ ﺑﻮﺩﻩﺍﻳﺪ، ﭼﻪ ﻭﻇﺎﻳﻔﯽ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ، ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺯﻳﺮ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻳﺎ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ. فراموش نکنید که چیزی از نکات منفی نگویید. مثلا اگر از کاری به علت مشاجره با کارفرما استعفا دادهاید یا اخراج شدهاید لازم نیست در این باره چیزی بگویید. در عوض تا میتوانید از لغات مثبت و صفات مناسب استفاده کنید.
اگر سابقه کار ندارید روی سابقه تحصیلیتان مانور بدهید. شما میتوانید در این بخش فعالیتهای زمان دانشجویی، کارهای داوطلبانه یا نیمه وقت را هم ذکر کنید. اما اگر این سوابق با شغلی که برایش درخواست دادهاید نامرتبط بنظر میرسند در رزومهتان پیش از بخش علاقهمندیها بخشی به نام «سوابق کاری غیر مرتبط» یا «سایر تجربیات» درست کنید و اینها را در آن بخش ذکر کنید.
بخش مقالات و مطالب منتشر شده
این بخش بیشتر در رزومههای علمی و آکادمیک دیده میشود و برای کسانی که برای تحصیلات تکمیلی یا ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﻫﻴﺌﺖﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺷﻐﻞﻫﺎﯼ ﺁﮐﺎﺩﻣﻴﮏ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﻴﺮﺩ. ﭘﮋﻭﻫﺶﻫﺎ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩﺍﯼ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﻳﺎ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﻧﻮﺷﺘﻪﺍﻳﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﺫﮐﺮ ﮐﻨﻴﺪ. ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻫﺮ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ:
ﻧﮑﺘﻪ: ﺍﮔﺮ ﻣﻄﻠﺐ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﺣﺘﻤﺎ ﻧﺎﻡ ﻭﺏ ﺳﺎﻳﺖ ﻭ ﻟﻴﻨﮏ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﻴﺪ.
بخش مهارتها شما پیش از این از سوابق تحصیلی و سوابق کاریتان نوشتهاید، پس اینجا دیگر نباید از آنها حرفی بزنید. در عوض دورههای کوتاه مدت علمی و کاربردی که رشتههای مختلف دیدهاید را بنویسید. حتی اگر مدرک معتبری در آن زمینه ندارید یا اصلا بصورت خودآموز آن مهارت را یاد گرفتهاید. بخش زبانهای خارجی
در این بخش ابتدا نام زبان و سپس میزان تسلط بر آن زبان را بنویسید. اگر هم برای زبانی که ذکر میکنید مدرک معتبری دارید حتما آن را ذکر کنید. برای مثال:
از آنجایی که هریک از ما میتوانیم علایق بسیار گستردهای داشته باشیم، در این بخش از رزومه باید علایقتان را گلچین کنید و سعی کنید نسبت به شغل درخواستیتان از آنها بنویسید، بصورتی که خیلی هم طولانی نباشد. میتوانید یک لیست درست کنید و هر مورد را با بولت پوینت مشخص کنید.
بیشتر بدانید: تست شخصیت شناسی هالند (آزمون رغبت سنج شغلی هالند)
سخن آخر در مورد نحوه نوشتن رزومهبیشتر از ۲ صفحه رزومه نفرستید. در رزومهنویسی زیادهگویی به کارتان نمیآید. فراموش نکنید صداقت زمینهساز اعتماد و اعتماد اولین شرط یک همکاری موفق است، پس بدون اغراق از تواناییهایتان بگویید و مدرک جعل نکنید. در عین حال شکسته نفسی هم نکنید. در رزومهتان از کارفرمایان دیگر بدگویی نکنید و مهمتر از همه رزومهتان را چک کنید تا غلط املایی یا انشایی نداشته باشد. حتی میتوانید آن را بدهید شخص دیگری برایتان چک کند.
امیدواریم نکاتی که در این مقاله در مورد نحوه نوشتن رزومه ذکر شد برایتان مفید بوده و به زودی در بهترین شغلی که عاشق آن هستید، مشغول به کار شوید. با آرزوی موفقیت برای شما.